Sanatta ‘’tezyin’’ nedir? | Tezyin Osmanlı’da ortaya konmuş herhangi bir eserin süslenmesi sanatıdır. ‘Bezemek’ ve ‘tezyin etmek’ şekillerinde ifade edilmiştir. |
İkonografi nedir? | İkonografi dinsel içerikli sanat yapıtlarını inceleyen disiplindir. |
Gravür nedir? | Kazıma ve baskı tekniği ile yapılan resimlere ‘’gravür’’ denir. |
Eskiz nedir? | Görsel sanatlarda eserin yapımına başlamadan önce eserin kurgusunun ana hatlarıyla orta konulduğu ön çalışmaya ‘’eskiz’’ denir. |
Barok sanat anlayışı nedir? | Barok sanatı 16. yüzyılın sonlarında Avrupa’da ortaya çıkmış, daha çok mimaride ve görselde etkisini gösteren bir anlayıştır. Barok sanat anlayışı simetriye karşı asimetriyi ve eğrisel biçimleri; durağanlığa karşı hareketi ön plana çıkaran bir sanat anlayışıdır. |
Sanatta ‘’armoni’’ nedir? | Sanatta armoni sanat eseri içerisinde parçaların birbirleriyle gösterdiği uyumdur. Armoni kelime anlamı olarak da, uyum ve ahenk sözcüklerine karşılık gelmektedir. |
Anlatımcı sanat kuramının(ekspresyonizm) başlıca iki temsilcisi kimlerdir? | Anlatımcı sanat kuramının(ekspresyonizm) başlıca iki temsilcisi: – Croce – Collinwood |
‘’Sözde sanat’’ kavramı nedir? | Ekspresyonist yani anlatımcı sanat kuramını benimseyen kişilerin ortaya attığı ‘’sözde sanat’’ kavramı; tüketicinin beğenisine göre sanat oluşturmanın gerçek sanat olmayacağına dair düşüncenin ifadesidir. Bir sanatçı sanat eserini oluştururken tamamen içinden geleni kendi üslubuna göre ortaya koymalıdır. Sanat eseri tüketiciye beğendirilecek şekilde ayarlanmaya çalışılırsa bunun gerçek sanat olmayıp ‘’sözde sanat’’ olacağı fikri söz konusudur. |
Sanatta ‘’toplumcu gerçekçi akım’’ nedir? | Avrupa’daki realist anlayışın 20. yüzyılda Rusya’da ortaya çıkmış bir uzantısı olan toplumcu gerçekçilik Marksist ideolojiden beslenmiştir. Eserlerde toplumsal konular ele alınmıştır. Öykü, roman ve şiir türlerinde kendini gösteren bu akımın başlıca temsilcileri: Turgenyev, Gorki ve Tolstoy’dur. |
Realist sanat akımı nedir ve başlıca temsilcileri kimlerdir? | Realist sanat akımı gerçekçi sanat akımıdır. 19. yüzyılda Avrupa’da ortaya çıkan bu anlayış yazarın duygu dünyasını değil de toplumun sorunlarını ve insanların ihtiyaçlarını nesnel ve yorumsal bir biçimde merkezine almıştır. Bu akımın başlıca temsilcileri: Stendhal, Balzac, Dickens, Flaubel ve Zola’dır. |
Realist akımın başlıca temsilcileri kimlerdir? | Realist akımın başlıca temsilcileri: – Marie-Henri Beyle (Stendhal) – Honoré de Balzac – Charles John Huffam Dickens – Gustave Flaubert – Emile Zola |
Sanatta ‘’gerçekçilik’’ akımı kaç yıllarında hangi akıma tepki olarak ortaya çıkmıştır? | Sanatta ‘’gerçekçilik’’ akımı 1830’lu yıllarda ‘’romantizm’’ akımına tepki olarak ortaya çıkmıştır. |
Mimetik obje nedir? | Sanat eseri oluşturulurken, ilham alınan, esinlenilen objelere mimetik obje denir. Örneğin bir ressam bir manzaradan esinlenerek kendi zihin dünyasındaki doğayı resmettiğinde esinlendiği manzara mimetik obje olur. |
En eski sanat sınıflandırması nedir? | En eski sanat sınıflandırmasını Aristoteles yapmıştır. Aristo sanatı üç başlık altında ele almıştır: – Maddeye biçim veren figüratif sanatlar (mimari-heykel-ahşap-dokuma-resim vb.) – Sese biçim veren sanatlar (şiir-şarkı vb.) – Harekete biçim veren sanatlar (dans-tiyatro-drama vb.) |
Platon hangi iki konuda sanata karşı çıkmıştır? | Platon sanata ahlaki açıdan ve bilgelik açısından karşı çıkmıştır. Platona göre sanat eserleri sanatçıların içerisindeki şehevi duyguların dışa vurumu olduğundan özellikle müstehcen unsurlar içeren eserlerin gençlerin ahlakını bozabileceğini ifade etmiştir. Platon bir de sanatçının herhangi bir bilgeliğe sahip olmadığını ortaya koyduğu eserlerde insanlara bilgi vermediğini, sanatçının yaptığı işin gördüklerini taklit etmekten başka bir şey olmadığını ifade etmiştir. (Platon yaşlılık zamanlarında bu fikirlerini değiştirmiştir. Artık bu şekilde düşünmediğini ifade etmiştir.) |
Ortaya çıkış sırasına göre sanatın ne olduğuna dair 4 temel sanat kuramı nelerdir? | Ortaya çıkış sırasına göre 4 sanat kuramı: – Yansıtmacı Sanat Kuramı – Anlatımcı Sanat Kuramı – Biçimci Sanat Kuramı – İşlevsel-Fonksiyonel Sanat Kuramı |
Yansıtmacı sanat kuramında 3 farklı yansıtma anlayışı nelerdir? | Yansıtmacı sanat kuramında 3 farklı yansıtma anlayışı: – Sanat görünenin aynen yansımasıdır.(Platon) – Sanat görünenin özünün yansımasıdır.(Aristoteles) – Sanat idealin(arzulananın) yansımasıdır.(Rönesans Dönemi) |
19. yüzyıla kadar varlığını tek başına sürdüren sanat kuramı nedir? | Yansıtmacı sanat kuramı 19. yüzyıla kadar varlığını tek başına sürdürmüştür. 19. yüzyılla birlikte farklı sanat kuramları da ortaya çıkmaya başlamıştır. |
Guernica Tablosu kime aittir? | Guernica Tablosu Pablo Picasso’ya aittir. |
Sanatta ‘’simge’’ nedir? | Bunu anlamak için önce ‘’imge’’nin ne olduğunu bilmek gerekir. İmge insan zihninde oluşan duygu ve düşüncelerin yine zihin içerisinde belli bir kalıba girmiş halidir. Simge ise zihinde oluşan imgelerin, vücut hareketi, görüntü, ses veya ritim şeklinde dışa vurumudur. |
Çoklu Zeka Kuramı kime aittir? | Çoklu Zeka Kuramı Howard Gardner’a aittir. |
Gardner’ın Çoklu Zeka Kuramı’ndaki zeka türleri nelerdir? | Gardner kendi Çoklu Zeka Kuramı’nda 8 zeka türü tanımlamıştır. Bunlar: – Sözel/Dilbilimsel Zeka – Matematiksel/Mantıksal Zeka – Görsel Zeka – Devinimsel/Psikomotor Zeka – Müzikal Zeka – Sosyal Zeka – Doğacı Zeka – Bireysel/İçe dönük Zeka |
Çağdaş, demokratik eğitim sistemlerinin ortaya çıkardığı yenilikçi ve yaratıcı düşünme biçimine ne denir? | Çağdaş, demokratik eğitim sistemlerinin ortaya çıkardığı yenilikçi ve yaratıcı düşünme biçimine ‘’ıraksak düşünme’’ denir. |
Geleneksel eğitim sistemlerinin ortaya çıkardığı yenilikçi ve yaratıcı olmayan düşünce biçimine ne denir? | Geleneksel eğitim sistemlerinin ortaya çıkardığı yenilikçi ve yaratıcı olmayan düşünce biçimine ‘’yakınsak düşünme’’ denir. |
Marksizme göre toplumsal kurumların birbiriyle etkileşimde en büyük etkiye sahip kurum nedir? | Marksizme göre toplumsal kurumların birbiriyle etkileşimde en büyük etkiye sahip kurum ‘’ekonomi’’dir. |
Stüktrizm nedir? | Stüktrizm sanatta yapısalcılık akımıdır. Sanatta yapısalcılığın kurucusu olarak Saussure kabul edilir. Yapısalcı yaklaşım aynı zamanda eleştirel bir yaklaşımdır. İnsanoğlunun kültür birikiminin ortak bir yapı oluşturduğunu ve bir kültürün diğer kültürden üstün olamayacağını ifade etmişlerdir. Lisanın önemine vurgu yapmışlardır. Dilin insanlardan bağımsız bir yapıya sahip olduğunu, sanatın kaynağının ve şekillendiricisin dil ve ortak toplumsal yapı olduğu savunulmuştur. |
Fovizm nedir? | Fovizm tam karşılamasa da yaklaşık olarak ‘’yırtıcılık’’ anlamına gelir. Yani Fovizm sanatta yırtıcılık akımıdır. Resim alanında etkili olan, 1900’lü yılların başında ortaya çıkan bu akımda canlı ve vurgulu renklendirme yöntemleri kullanılmıştır. Öncüleri: Andre Derain ve Henri Matisse’dir. |
Empresyonizm nedir? | Empresyonizm sanatta ‘’izlenimcilik’’ akımıdır. 19. yüzyılda Fransa’da ortaya çıkmıştır. Sanatın görüleni aynen taklit etmek olmadığını, görülenin sanatçının ruhunda oluşturduklarının ortaya konulduğu fikri üzerine temellendirilmiştir. Resim alanında etkili olan bu akımın öncüleri: Edouard Manet, Edgar Degas, Claude Monet, Pisarro, Sisley, Paul Cezanne, Guillaume ve Berthe Morisot’tur. |
İzlenimcilik akımının diğer adı nedir? | Sanatta ‘’izlenimcilik’’ akımının orijinal ismi ‘’empresyonizm’’dir. |
Ekspresyonizm nedir? | Ekspresyonizm sanatta ‘’dışavurumculuk’’ akımıdır. Dışarıvurumculuk ‘’izlenimcilik’’ ile karıştırılabilir. Dışavurumculuğun ‘’izlenimcilikten’’ farkı: İzlenimci sanat anlayışına göre sanatçı gördüklerine kendisinde oluşan duyguları da katarak sanat eserini ortaya koyar. Dışavurumcu sanat anlayışında ise sanatçı tamamen özgürdür. Sanatçı neredeyse tamamen kendi iç dünyasını aktarır. O’Neil, Franz Kafka, Thomas Stearns Eliot, James Joyce dışavurumcu(ekspresyonist) sanat anlayışının öne çıkan temsilcileri olmuşlardır. |
Sanatı doğadan üstün gören Antik Yunan filozofu kimdir? | Antik Yunan filozofu Aristoteles sanat ile ortaya konan eserlerin doğada kendiliğinden bulunan eserlerden daha üstün olduğunu savunmuştur. İnsanın yaptığı bir bestenin kuşların veya ırmağın sesinden veya insanın çizdiği bir manzaranın gerçek bir manzaradan iyi olduğu düşüncesine sahiptir. |
19. yüzyılda Batı’da hakim olan sanat akımı nelerdir? | 19. yüzyılda Batı’da ‘’Yansıtmacı Sanat Kuramı’’ ile ‘’Realist(Gerçekçi) Sanat Akımı’’ etkili olmuştur. |
Sanayi Devrimi kaçıncı yüzyılda nerede ortaya çıkmıştır? | Sanayi Devrimi 19. yy.da İngiltere’de ortaya çıkmıştır. |
Aydınlanma Çağı kaçıncı yüzyılı kapsar? | Aydınlanma Çağı 18. yüzyılı kapsar. |
Sanayi Devrimi’nde ilk olarak nerede ne fabrikası kurulmuştur? | Sanayi Devrimi’nde ilk olarak İngiltere’de tekstil fabrikası kurulmuştur. |
Rönesans sanatı Aristoteles’in hangi görüşlerini benimsememiştir? | Rönesans sanatı Aristoteles’in ‘’katharsis’’ ve ‘’çirkinliklerin sanatın konusu olabileceği’’ görüşlerini kabul etmemiştir. |
Katharsis nedir? | Katharsis Antik Yunan filozofu Aristoteles tarafından ortaya atılmış bir sanat görüşüdür. Bu görüşe göre sanatçı sanat eserini ortaya koyarken aynı zamanda içindeki kötü duygulardan arınmaktadır. Söz konusu sanat eserini inceleyen insanlar da içlerindeki kötü duygulardan arınmaktadırlar. Aristoteles’in bu kuramına ‘’katharsis’’ denir. |
Rönesans Dönemi sanatı kuramsal yönüyle hangi filozofu örnek almıştır? | Rönesans Dönemi sanatı Aristoteles’in görüşlerini temel almıştır. |
Rönesans’ın oluşumunu ve gelişimini destekleyen başlıca üç sebep nelerdir? | Rönesans’ın oluşumunu ve gelişimini destekleyen başlıca üç sebep: – Modern matbaanın icadı – Coğrafi Keşifler – Haçlı Seferleri |
Rönesans’ı ortaya çıkaran sebeplerin başında ne gelir? | Rönesans’ı ortaya çıkaran en temel etken modern matbaanın icat edilmesidir. |
Rönesans hangi yüzyıllar arasını kapsar? | Rönesans 14. ve 16. yüzyıllar arasını kapsar. |
Orta Çağ Avrupa’sında sanatın varoluş amacı neydi? | Orta Çağ Avrupa’sında sanat Tanrı’nın tapınaklarını süslemek için vardı ve yalnızca dine hizmet etmeliydi anlayışı hakimdir. |
İlkel insanların yaptıkları mağara çizimleri vb. sanatsal faaliyetlerinin amacı sanat açısından nasıl değerlendirilir? | İlkel insanların yaptıkları mağara çizimleri vb. sanatsal faaliyetlerinin amacı sanat açısından fonksiyonellik(işlevsellik) kuramı ile değerlendirilir. Yani bu tip sanatsal faaliyetler estetik haz amacı ile değil pratik bir fayda amacı ile gerçekleştirilmiştir. |
Sanatın doğuşu ile ilgili 3 varsayım nelerdir? | Sanatın doğuşu ile ilgili 3 varsayım: – Sanat iş ve emekten doğmuştur. – Sanat oyundan doğmuştur. – Sanat din ve büyüden doğmuştur. |
Günümüzden 30 bin yıl öncesine ait sanatsal bulgulara ulaşılan Dünya’daki 3 mağara nelerdir? | Günümüzden 30 bin yıl öncesine ait sanatsal bulgulara ulaşılan Dünya’daki 3 mağara: – Altamira Mağarası (İspanya) – Lascaux Mağarası (Fransa) – Karain Mağarası (Türkiye) |
Estetik bilimindeki 4 değer alanı nelerdir? | Estetik bilimindeki 4 değer alanı: – Bilgi Değer (Doğru-Yanlış) – Ahlaki Değer (İyi-Kötü) – Pratik Değer (Faydalı-Faydasız) – Estetik Değer (Güzel-Çirkin) |
Bauhaus Akımı nedir? | Buhaus Akımı toplumsal alandaki tüm nesnelerin estetik bir görünüme sahip olması gerekliliğini savunan anlayıştır. 20. Yüzyılın başlarında Walter Gropius öncülüğünde Almanya’da ortaya çıkmıştır. Sanayi Devrimi’nin insanı ve çevreyi makineleştirmesi sonucunda toplumsal alandaki mimari yapılar, kullanılan araç ve gereçler estetik görünümden uzak biçimlere bürünmüştür. Bu mimari yapıların ve araç gereçlerin yalnızca işlevleri önemsenmiştir. Bu duruma bir tepki olarak; insanın bir ruha dolayısıyla güzel ve çirkin algısına sahip olduğu bu sebeple insanların kullandıkları veya gözlerinin önüne gelen her türlü cismin işlevi kadar görünümünün de önemli olduğu öne sürülmüştür. Bauhaus Akımı 1900’den itibaren geniş bir etki alanı bulmuştur ve bugün de bu akımın anlayışı sürdürülmeye devam etmektedir. |
Estetikte ‘’kalokagothia’’ nedir? | Estetikte güzelin ve doğrunun aynı şey olduğunu savunan görüş ‘’kalokagothia’’ şeklinde isimlendirilmiştir. Bu görüşe göre çıplak bir beden güzel bir biçimde çizilmişse bu tablo aynı zamanda doğrudur da. Argo sözleri içinden bir şarkının ritmi güzelse bu şarkı aynı zamanda ahlaken de doğru kabul edilmelidir. Sanatı yüceltmek noktasında uç bir anlayıştır. |
‘’Güzel ile doğru’’ arasında hiçbir ilgi olmadığını savunan başlıca filozof kimdir? | ‘’Güzel ile doğru’’ arasında hiçbir ilgi olmadığını savunan başlıca filozof Immanuel Kant’tır. Kant’a göre bir şey göze veya kulağa hoş gelse de yanlış olabilir. Başka bir şey göze ve kulağa hoş gelmese de doğru olabilir. |
‘’Yukarı bilgi’’ ve ‘’aşağı bilgi’’ nedir? | ‘’Yukarı bilgi’’ ve ‘’aşağı bilgi’’ Baumgarten tarafından tanımlanmış bilgi türleridir. Yukarı bilgi; objektif, nesnel, olgusal bilgiyi ifade eder. Aşağı bilgi kavramı ise sübjektif, öznel, duygusal bilgiyi ifade eder. |
İnsanın estetik algısı olan iki duyu organı nelerdir? | Estetik bilimine göre ‘’görme’’ ve ‘’duyma’’ duyularının estetik algısı olduğu kabul edilir. |
Estetik tavrın kavramsal obje ile ilgili olmayışı nedir? | Örneğin otomobili sevmek estetik bir davranış değildir. Çünkü ‘’otomobil’’ içeriğinde birden fazla farklı şekilleri barındıran nesnelerin bulunduğu bir kavramdır. Tavrın, estetik tavır olabilmesi için belli bir otomobili beğenme durumunun olması gerekir. Bu duruma ‘’estetik tavrın kavramsal obje ile ilgili olmayışı’’ denir. |
Aşağı estetik nedir? | Laboratuvar tekniklerine dayalı uygulamalı deney estetiğime ‘aşağı estetik’ denmiştir. |
Estetikte ‘maddi-pratik tavır’ veya ‘ekonomik tavır’ nedir? | Estetiğe konu olan objeye yönelik parasal, çıkarcı ve faydacı tavır ‘estetikte pratik tavır’ olarak isimlendirilmiştir., |
Estetikte entelektüel tavır nedir? | Estetik objeye yönelik çıkarcı olmayan duyulara ve düşüncelere dayanan tavır biçimine ‘entelektüel tavır’ denir. |
Estetik biliminde ‘estetik tavır’ nedir? | Estetikte yalnızca haz almaya yönelik olan tavır biçimine ‘estetik tavır’ denir. Örneğin bu tavır biçiminde bir şarkının konusu sözleri dikkate alınmaksızın şarkının ezgisinden ve ritminden keyif almak esastır. |
Nasıl estetik süje olunur? | Birey estetik bir objeye yönelik bir beğeni, haz ve düşünce oluşturduğunda ortaya çıkardığı bu estetik tavır sebebiyle estetik süje olur. |
Estetik obje nasıl olunur? | Bir görüntü ve/veya ses bir bireyin beğenisinin muhatabı olduğundan o ses veya görüntü estetik obje olur. |
Obje nedir? | Obje, bilinçli bir varlık tarafından nesnel olarak algılanan ve kavranan varlıktır. |
Süje nedir? | Süje, bilinç sahibi olan ve çevresindeki ses, koku, tensel temas ve görüntüleri algılayan varlıklardır. |
Hegel’e göre en güzel sanat faaliyeti nedir ve neden böyledir? | Hegel’e göre en güzel sanat faaliyeti şiirdir. Çünkü şiir içerisinde en az taklit barındıran sanat faaliyetidir. |
Hegel sanattaki güzel ile doğadaki güzeli nasıl karşılaştırmıştır? | Hegel’e göre sanattaki güzel doğadaki güzelden üstündür. |
Hegel ‘estetiği’ nasıl ifade etmiştir? | Hegel estetiği ‘güzel sanatların felsefesi’ şeklinde ifade etmiştir. |
Schiller estetik insan ve estetik devlet konularını nasıl ele almıştır? | Schiller’e göre insanın insan olabilmesi için estetik bir insan olması gerekmektedir. İnsanların estetik olabilmesi için de estetik bir devletin olması gerekmektedir. |
Sanatı ‘Oyun Kuramı’ ile açıklayan filozof kimdir? | Schiller sanatı ‘Oyun Kuramı’ ile açıklamıştır. |
Immanuel Kant estetikte güzel yargısında bulunabilmeyi hangi koşula bağlamıştır? | Immanuel Kant’a göre bir birey güzel yargısında bulunabilmesinin yegane koşulu bu yargıyı ortaya koyarken hiçbir çıkar gözetmemesidir. |
Immanuel Kant’ın felsefeyi ele aldığı üç alan nelerdir? | Kant felsefeyi doğa, özgürlük ve sanat şeklinde üç farklı başlıkta ele almıştır. Kant’a göre doğa bilim ile ilgilidir. Özgürlük ahlak ile ilgilidir. Sanat ise her ikisinin arasında bir yerdedir. |
Yargı Gücünün Eleştiri kitabı kime aittir? | Yargı Gücünün Eleştiri kitabı Immanuel Kant’a aittir. |
Immanuel Kant kaçıncı yüzyılda yaşamıştır ve nerelidir? | Immanuel Kant Almandır. (O zamanki ismi Prusya) 18. yüzyılda yaşamıştır 19. yüzyılın başında ölmüştür. |
Plotinos’un tanrı görüşü nasıldır. | Plotinos tanrıyı ideal varlık olarak ifade etmiştir. Plotinos’a göre ideal varlık her şeyden önce vardır ve tektir. Diğer tüm varlıklar ondan türemiştir. O kendinden türeyenlere karışmamıştır. |
Yeni Platonculuk akımının kurucusu kimdir? | Yeni Platonculuk akımının kurucusu Plotinos’tur. MS 3. yüzyılda yaşamıştır. |
Plotinos hangi ülkede yaşamıştır? | Plotinos 3. yüzyılda Roma’da yaşamıştır. |
Aristo’nun sistemleştirdiği bilgi edinme yöntemi nedir? | Aristo’nun sistemleştirdiği bilgi edinme yöntemi tümdengelimdir. |
Mantık biliminin kurucusu kimdir? | Mantık biliminin kurucusu Aristoteles’tir. |
Aristoteles’in ifade ettiği varlığın dört katmanı nelerdir? | Aristoteles’in ifade ettiği varlığın dört katmanı yukarıdan aşağıya: – İnsanlar – Hayvanlar – Bitkiler – Cansızlar |
Aristoteles kimin öğrencisidir? | Aristoteles Platon’un öğrencisidir. |
Platon’un olgunluk döneminde ileri sürdüğü ‘’güzelin 5 aşaması’’ nasıldır? | Platon’un olgunluk döneminde ileri sürdüğü ‘’güzelin 5 aşaması’’ – Tek bedendeki güzellik – Diğer bedenlerdeki güzellik – Ruh güzelliği – Bilim güzelliği – Tanrısal güzellik (Mutlak güzellik) |
‘’Büyük Hippias Diyaloğu’’ hangi Antik Yunan filozofuna aittir ve konusu nedir? | ‘’Büyük Hippias Diyaloğu’’ Platon’a aittir. Konusu sanattır. |
Sokrates derslerini hangi yöntem ile vermiştir? | Sokrates derslerini ‘’diyalog yöntemi’’ ile vermiştir. |
Platon ‘’gençlik dönemi’’ düşüncelerinde kimin etkisinde kalmıştır? | Platon ‘’gençlik dönemi’’ düşüncelerinde hocası Sokrates’in etkisinde kalmıştır. |
Sanat felsefesinde ‘’alegori’’ nedir? | Sanat felsefesinde alegori Platon’un ‘’mağara benzetmesi’’dir. Platon’a göre asıl gerçeklik insanların öldükten sonra gideceği idealar dünyasıdır. Şu an içerisinde bulunduğumuz dünya idealardan dünyasındaki gerçekliğin çok azının yansımasıdır. Bu dünya karanlık bir mağara gibidir. Gerçek dünya mağaranın dışındadır. Bu mağarada gördüğümüz şeyler dışarıdaki idealar dünyasından mağaraya yansıyan gerçeklilerin çok azıdır. |
‘’Cumhuriyet’’ adlı eser hangi Antik Yunan filozofuna aittir? | Cumhuriyet adlı eser Platon’a aittir. |
Sanat kuramlarının merkezinde neler vardır? | Biçimci sanat kuramı ‘’sanat eserini’’ merkeze alır. İşlevsel-Fonksiyonel sanat kuramı ‘’sanat tüketicisini’’ merkeze alır. Anlatımcı sanat kuramı ‘’sanatçıyı’’ esas alır. Yansıtmacı sanat kuramı ‘’doğayı ve toplumu’’ esas alır. |
Mimesis nedir? | Mimesis sanatı doğanın ve toplumun yansıması olarak kabul eden anlayıştır. Mimesis düşüncesine göre sanatçı tam anlamıyla yeni bir şey ortaya koymaz. Zaten doğada ve toplumda var olanları eserlerine yansıtır. |
Dört sanat kuramı nelerdir? | Dört sanat kuramı: – Yansıtmacı Sanat Kuramı – Anlatımcı Sanat Kuramı – Biçimci Sanat Kuramı – İşlevsel-Fonksiyonel Sanat Kuramı |
Sanatın oluşumunun dayandırıldığı 4 temel nokta nelerdir? | Sanatın oluşumunun dayandırıldığı 4 temel nokta: – Doğa ve toplum – Sanatçı – Sanat Eseri – Sanat tüketicisi |
Estetikte sanata konu olan nesnenin genel adı nedir? | Estetikte sanata konu olan nesnenin genel adı ‘’bilgi objesi’’dir. |
Plehanov kimdir? | Plehanov 19. yüzyılda ‘’güzel’’ kavramını farklı toplumlarda karşılaştırmalı olarak inceleyen estetik bilimcisidir. |
Estetik biliminin kurucusu kimdir? | Baumgarten 18. Yüzyılda yazdığı ‘’Aesthetica’’ eseri ile estetik biliminin kurucusu olarak kabul edilen kişidir. |