Harita çiziminde düzlem, konik ve silindir projeksiyon nedir?
Düzlem Projeksiyon: Düz bir platformun orta kısmının yer yüzünün herhangi bir noktasına temas ettiği varsayılarak çizilir. Platformun orta kısmının temas ettiği varsayılan alanın haritaya aktarımı gerçekle aynı olurken temas eden noktanın dışında kalan yerlerde bozulmalar söz konusudur. Platformun temas noktasından uzaklaşıldıkça bozulma da o oranda artar. Düzlem projeksiyonda Dünya’nın tamamının haritalandırılması mümkün değildir. Dünya’nın dar ve belli bir alanının çizimi için elverişlidir. |
Konik Projeksiyon: Konik projeksiyonda koni şeklindeki bir modelin geoit Dünya’nın bir yerine şapka gibi giydirildiği varsayılarak harita çizilir. Bu projeksiyonda Dünya’nın sadece bir yarım küresinin çizimi mümkündür. Koni şeklinin orta kısmı Dünya’nın orta enlemlerine temas ettiği için en az bozulma orta enlemlerde olur. Bu projeksiyon kara parçalarının şeklinde nispeten fazla bozulmaya yol açsa da alanların gerçek miktarında en az bozulma meydana gelir. Bu yüzden bu projeksiyona ‘’alan koruyan projeksiyon’’ da denir. |
Silindir Projeksiyon: Geoit şekilli Dünya’ya herhangi bir kutup noktasının üstünde bir silindir geçirildiği var sayılarak çizim yapılır. Silindir herhangi bir kutbun üstünde geçirildiğinde silindirin orta kısımları ekvator çizgisi ve etrafına temas ettiği için ekvator ve çevresinde bozulma az olur. Silindir projeksiyonlarda şekiller korunurken alanların miktarı nispeten daha fazla bozulur. |